کد مطلب:173068 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:172

الگوی سبقت
اگر اولین ها را در فرهنگ عاشورا بجوییم، علی اكبر علیه السلام اولین شهید از بنی هاشم است. همو كه وقتی امام علیه السلام از شهادت خود و یارانش خبر می دهد، می گوید:

پدر جان! اگر مرگ ما در راه حق است، پس از مرگ باكی نیست.

در میان مبارزان، مسلم بن عوسجه پیرمرد شیفته ی اباعبدالله است كه در الگو دهی و سبقت در میان شهیدان عاشورا پیام های برجسته ای دارد. پیام هایی چون پایداری: «هرگز تو را رها نخواهم ساخت» ، وظیفه شناسی: «به چه عذری از ادای حق تو سر باز زنیم» ، سفارش: وقتی مسلم بن عوسجه بر اثر ضربات دشمن به زمین افتاد و هنوز نیمه جانی داشت، امام علیه السلام و حبیب بن مظاهر بر بالین وی آمدند. مسلم در جمله ای كوتاه به حبیب گفت: «اوصیك بهذا؛ تو را به این شخص ( اشاره به امام علیه السلام ) سفارش می كنم» .

از میان اسوه های جان نثار، می توان از «حنظلة بن سعد تهامی» یاد كرد كه با رشادت تمام بدن خود را سپر وجود مبارك امام می كند: «وقف بین یدی الحسین بقیة السهام و الرماح و السیوف بوجهه و نحره؛ پیش روی امام حسین علیه السلام ایستاد و با صورت و سینه خود را از اصابت تیر و نیزه و شمشیر به امام جلوگیری می كرد [1] «.

«سعید بن عبدالله حنفی» از دیگر پاكبازان است كه گوی سبقت از دیگران ربوده است. پیش روی امام و تیرهای دشمن ایستاد تا این كه به


زمین افتاد و به شهادت رسید. [2] .

عمرو بن قرظه ی انصاری نیز نیزه های پرتاب شده به سوی امام علیه السلام را با دست می گرفت و شمشیرها را با جان می خرید و از رسیدن هر گونه گزندی به امام جلوگیری می كرد. در نهایت از امام سؤال كرد: آیا به عهدم وفا كردم؟ امام علیه السلام فرمود: «آری، تو در بهشت نیز پیش روی من خواهی بود» [3] .


[1] بحارالانوار، ج 45، ص 23.

[2] همان، 21.

[3] همان 22.